היא ילדה שקטה מאוד והיה לה קשה לחזור לבית הספר השנה,
כשהמורה ניסתה לעזור לה למצוא מקום לשבת
היא לא רצתה.
המשיכה לעמוד בצד ליד הדלת ואמרה שוב ושוב
"אני רוצה הבייתה, אני רוצה שיתקשרו לאמא שלי"
לקחתי אותה לידי וניסיתי לדבר איתה
אבל היא המשיכה לבכות ורק חזרה ואמרה
"הביתה, הביתה, אני רוצה ללכת הביתה"
ילד אחד שבדרך כלל גם לו קשה להסתדר בכיתה
בא אלי, הגיש לי דף שגזר
ואמר לי בלחש
"את יכולה לכתוב מעריך?"
אמרתי לו "כן" וכתבתי
הוא לקח ממני את הנייר, קיפל אותו טוב טוב
והגיש לה
היא פתחה את הנייר ושאלה אותי
"מה כתוב?"
אמרתי לה – "מעריך".
היא הסתכלה על הנייר ושוב אלי
אמרתי לה "נראה לי שיונתן רצה להגיד לך שהוא מעריך את זה שאת משתדלת להתגבר למרות שקשה לך"
היא הסתובבה והסתכלה עליו
הוא הסמיק וחייך אליה
היא אמרה לו "תודה" בחיוך מבוייש
ושאלה אותו – "איפה לשים את זה?"
הוא ענה לה – "שימי את זה במקום שתוכלי לראות את זה כל פעם שאת צריכה כוחות"
היא הכניסה את זה לקלמר שלה
קמה, לקחה את התיק
ושאלה אותי איפה כדאי לה לשבת.
הכוח הכי חזק במציאות
נמצא בינינו.
כדי לתת ביטחון אחד לשני, עלינו לחזק את הקשרים בינינו.
לפניכם מערך בו נוכל ליצור הרגשה משותפת בכיתה.
מתוך הספר : שעת חיבור
מפגש מס' 20 גילוי על הבמה
מתאים גם לזום
מטרה מרכזית:
יצירת הרגשה משותפת בכיתה,
ובכך להתקדם ליצירת קבוצה מגובשת מכל ילדי הכיתה.
שלב 1 – פתיחת הפעילות
הכריזו: היום נעשה תרגיל מאוד מיוחד: תרגיל אדם קדמון.
שלב 2 – הסבר לימודי
עוררו עניין: דמיינו את עצמכם שאתם מתעוררים בפעם הראשונה בחייכם. אתם לא יודעים לדבר. פעם ראשונה שאתם פוקחים עיניים, מקשיבים, מריחים. כל מה שאתם חוקרים זה דרך החושים שלכם. דמיינו שאתם נמצאים בטבע.
עכשיו נעשה תרגיל כזה שבו כולם שוכבים/עוצמים את העיניים מול הקבוצה/המצלמה וכשאני אגיד אקשן תתעוררו פעם ראשונה בחיים.
הדגישו: כשאתם "מתעוררים", אל תיגעו בחפצים, תתייחסו רק לטבע שתדמיינו, כולל הגוף שלכם. בהתחלה תהיו מאוד איטיים, תבדקו את הידיים שלכם, את המפרקים, ואז לאט לאט תתרוממו ותגלו דברים שתדמיינו שנמצאים סביבכם בטבע לפי הנחיות שלי.
שלב 3 – הפעילות עצמה
תרגיל תיאטרון: האדם הקדמון
- המדריך מציג על הבמה דמות של "אדם קדמון". בהתחלה האדם הקדמון ישן, ואז מתעורר וכל מה שהוא מרגיש, רואה ושומע חדש בשבילו.
- הזמינו ילד אחד שהפעם הוא ישחק את האדם הקדמון. עליו להתחיל משינה, ולעבור להתעוררות איטית על פי ההנחיות בהתחלה ואז לעבור "להסתובבות בטבע" עם נתונים שונים שאתם מספקים. לדוגמה: יש עץ, יש עליו תפוז אחד, יורד עליכם גשם, אתם רעבים, אחד מכם רואה דגים במים, אתם מנסים לתפוס אותם, ועוד.
- קיראו לשניים שלושה ילדים להדגים את התרגיל ביחידים.
- הזמינו שני/שלושה ילדים לבצע את התרגיל במקביל.
- ועכשיו הזמינו את כל הקבוצה לעשות ביחד את התרגיל.
- הקפידו שכל מי שמעוניין בכך ישתתף.
שלב 4 – סיכום
סכמו: יצרנו רגעים של גילוי על הבמה, נוצר מתח של סקרנות בינינו, בין השחקנים, בינינו לבין הקהל. הגילוי מביא עימו מתח, דברים כאלה יוצרים רוח חיים על הבמה. זה מה שקורה בין המילים. בקשרים טובים בינינו תמיד יש גילוי, אנו כל הזמן מגלים דברים חדשים על אחרים.
שאלו: האם בחיים אפשר להתחיל מחדש? לגלות מחדש חברים? מורים? תחומי עניין? מה אתם אומרים?
הדגישו: בחיים אנחנו לפעמים נכנסים למחשבות על מישהו, או על משהו, למשל שאנחנו לא אוהבים איזה מקצוע, או אדם. אנו יכולים להחליט שאנו שוכחים את מה שהיה קודם, ואז פתאום יש אפשרות לגלות מחדש את האדם, או המקצוע.