כמה נחמד להתחיל שיעור שפה בתרגול הרכבת משפטים, ביחד, בשיתוף פעולה, עם הרבה צחוק והנאה.
כל תלמיד מקבל מילה, קורא אותה, משתף את האחרים וביחד מחליטים איך נעמדים כדי להרכיב משפט תקין.
אני מלמדת בחינוך המיוחד, אז בשלב ראשון שיחקנו ותרגלנו הרכבת משפטים ככה. בהמשך ניתן לאתגר יותר והמילים יוצמדו לגב. (הוראות המשחק >>)
נכין מבעוד מועד:
מנחה המשחק יכין משפטים המסכמים את הנלמד בכיתה בתחום לימודי כלשהו. כל מילה או סימן פיסוק תכתב על דף נפרד. כל משפט נכתב בצבע שונה, על מנת שתהיה ברורה ההפרדה בינהם.
מהלך המשחק:
- מנחה המשחק מחלק את המשתתפים לקבוצות, כמספר המשפטים וכמספר המילים בכל משפט. לדוגמא: אם במשפט יש 5 מילים, ניצור קבוצה בת חמישה משתתפים.
- המנחה תולה על גבו של כל משתתף את הפתק עם המילה מתוך המשפט.
- כל קבוצה מסתדרת במהירות ויוצרת את רצף המשפט ,מבלי לדבר זה עם זה.
- מנחה המשחק מפנה שאלה לקבוצות – כיצד נבדוק האם המשפט שלנו בנוי ברצף הנכון? מאפשרים זמן של כדקה לדון באפשרויות השונות.
פתרון אפשרי – עומדים במעגל. המשתתף שעל גבו המילה האחרונה במשפט, מקריא את המילה הראשונה שעל גב חברו, וזה אחר כך מקריא את המילה השניה שעל גב חברו, וכך ברצף לפי הסדר.
- בפעם הבאה – נאפשר לקבוצות משתתפים לכתוב את משפטי סיכום החומר הנלמד ולהפעיל את חבריהם לכיתה