לחנך בטוב

לחנך בטוב

בתור מטפלת באומנות ואימא טריה לבונבון בן שנה וקצת אני נתקלת לא מעט בדילמות ואתגרים, אם בהורות שלי ואם בהורות של הילדים שמגיעים אליי. מדי פעם אני מרימה את הראש מצרכי היומיום, נתקלת בביטוי "לחנך מטוב" ושואלת את עצמי מה זה אומר..
תמונה של נועה אשרף

נועה אשרף

מטפלת באמנות ואימא של איתי

בתור מטפלת באומנות ואימא טריה לבונבון בן שנה וקצת אני נתקלת לא מעט בדילמות ואתגרים, אם בהורות שלי ואם בהורות של הילדים שמגיעים אליי. מדי פעם אני מרימה את הראש מצרכי היומיום, נתקלת בביטוי "לחנך מטוב" ושואלת את עצמי מה זה אומר..

מה זה אומר עוד שניה עוד רגע, כשהתינוק יהפוך לפעוט, לילד שהרביץ או שהרביצו לו, או שסתם חם לו והוא עצבני, למתבגר שלא רוצה ללכת לבית הספר… איך שומרים על היחס הטוב בכל המצבים ומחנכים רק מתוך הטוב?
אז הנה עצות שליקטתי בינתיים בדרך, מעניקה אותן לכן באהבה.

1. חנכו את הילד בדרך המתאימה לו.

כל ילד הוא שונה, ועם כל ילד יש להתמודד בצורה שונה. אם אנחנו רוצים שהילד יקשיב לנו, חשוב מאוד לבוא ממקום שאין בו שליטה או כפיה, אלא ממקום שרואה את הילד ומבין את הצרכים שלו. כדאי לנסות להראות לו את התועלת שתהיה לו מהתנהגות רצויה מסוימת, מה הוא ירוויח מכך. זו גם הזדמנות עבורנו לבדוק אלו דרישות יש לנו מהילדים, שאולי לא מכוונות עבורם אלא עבור עצמנו, משהו שלנו קשה איתו, ולאו דווקא משרת את טובת הילד.

בדרך זו הילד מרגיש שההתנהגות באה ממנו, שהוא בחר בה והיא לא נכפתה עליו, והיא הופכת לשלו, ואין צורך כל הזמן להשתמש באיסורים כדי שיתנהג כראוי.

כך אנחנו נותנים לילד ביטחון, שבכל מצב יידע לבחור בהתנהגות הנכונה, בדרך עצמאית ולא בדרך של תגובה חיצונית למעשה שלו.

2. עיזרו לילד למצוא את הכיוון הטבעי שלו.

מאוד חשוב להיות קשוב לתכונות/ יכולות/ רצונות של ילדינו ולכוון אותם על מנת לפתחם. לדוגמא, יש ילדים מאוד אנרגטיים שמאוד קשה להם לשבת בשקט. אפשר לכוון את הילדים האלו לכיוונים של ספורט כמו ריצה, אופניים וכדומה. או לדוגמא ישנם ילדים שיש להם משיכה לאגרסיביות, תוקפנות. אותם אפשר לכוון לתחום של אומנויות לחימה, שם יוכלו להביע את הדחפים הטבעיים שלהם בצורה שאינה פוגעת בכלל החברה.

3. צרו מערכת יחסים טובה וחזקה עם הילדים.

מחקרים מראים שילדים כמהים לקשר עמוק ומשמעותי עם הוריהם, ויש להם תקווה להיות חברים אמיתיים של הוריהם.
הורים רבים נרתעים מהמשפט להיות חבר של הילד, אבל אין הכוונה לאיבוד הסמכות ההורית. להיפך, חבר מלשון חיבור, החיבור לילד דווקא מבטיח שהילד יקבל את הגישה שלנו יותר מאשר בדרך של שליטה או כפייה.

4. היו דוגמא להתנהגות הרצויה עבור הילדים.

החינוך הכי נכון הוא דוגמא אישית, אם נגיד לילד אלף פעם לא לצעוק או לא לשקר, ואנחנו נוהגים לעשות כך, זה מה שהוא ילמד.
אם אנחנו רוצים לעזור לילדים שלנו ליצור קשרים טובים ונכונים בחייהם, דבר שהוכח במחקרים כמדד להצלחה בחיים יותר מהישגים וציונים גבוהים, חשוב שנהווה דוגמא עבורם ביחס שלנו אל הסביבה, החל בזוגיות דרך יחס לשכנים ועד לנהג בכביש.

5. שחקו יחד.

ידוע שמשחק הוא לא רק כיף אלא דבר מאוד רציני. בעצם ילדים גדלים דרך משחק. ילדה קטנה שמטפלת בבובה שלה בעצם מכינה את עצמה לרגע שבו תטפל בתינוק משלה.
כדאי לשחק עם הילדים משחקים שהדגש שלהם הוא שיתוף פעולה, ובעזרתם הילדים לומדים מיומנות כמו ויתור, התחשבות וכו'. לדוגמא משחקים כמו פאזלים, שירה ביחד, ובעצם כל מטלה בבית יכולה להפוך למשחק משותף כמו הכנת ארוחה או מקלחת.

אני מרגישה שלהיות אימא זה מסע של למידה, למידה את עצמי, את הזוגיות שלי ואת הבן שלי.
כל סיטואציה מאפשרת לי להתנסות ולתהות, להרגיש מיליון תחושות מכעס ואכזבה עד אהבה ודאגה.
ואם אני אצליח לזכור ש"על כל פשעים תכסה האהבה", נראה לי שכל מה שנעבור רק יחזק ויעצים את הקשר בינינו.

רוצה לשתף את הכתבה ברשתות החברתיות?

1 מחשבה על “לחנך בטוב”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top